Jan Rutjens vindt zijn plek in onderwijsland

27 januari

Theo Mertens van Werk.Kom laat een stilte vallen: ‘Jan…wil je nog wel?,’ vraagt hij. Zojuist heeft Jan Rutjens voor het eerst aan een consulent zijn verhaal verteld. De van nature zo enthousiaste en bevlogen Jan – meester van de lach en bekend van de Bonte Aovendj  - kampt met frustratie. Hij vertelt Theo alles. En Theo luistert écht. Jan vertelt en vertelt: over het verlies van zijn baan als incidentenmanager bij KPN na 40 jaar trouwe dienst, over de pijn die dat deed, over 2,5 jaar solliciteren en de afwijzingen die volgden. Ook leeftijdsdrempels op de arbeidsmarkt (Jan is 55+) komen aan bod en de boosheid die hij voelde toen een consulent zei: ‘je kunt ook gewoon chauffeur worden.’

En toen vroeg Theo het: ‘Jan… wil je nog wel? Je weet wat er gebeurt als je over een paar maanden geen baan hebt…’

Mindset
‘Theo raakte me in mijn kern’, vertelt Jan, ‘Ik realiseerde me uiteindelijk dat ik tóch wilde. Hij wist ook de ballon van ‘wat ik hád gewild’ door te prikken. Ik solliciteerde eerst alleen op bepaalde functies die in lijn lagen met wat ik had gedaan. Theo en Esther Nijessen - die me ook geweldig wist te motiveren – hielpen me mijn mindset te veranderen. Ze leerden me out-of-the-box te denken. Na een heel goed gesprek met Esther was ik overtuigd: ‘Ik ga ervoor!’, zei ik. En Jan kreeg zijn oude enthousiasme weer terug. Esther kwam met veel interessante vacatures. Misschien zou hij een goede BOA zijn of veiligheidscoördinator? Of waarom solliciteerde hij niet op tijdelijk vrijwilligerswerk in zorg?

Max WW
Jan deed mee aan de training Max WW die Theo en Esther geven. Het is een initiatief van Werk.Kom en het UWV. De training is o.a. voor 50+’ers op de arbeidsmarkt, maar ook voor andere mensen die - vanuit de WW  dreigen – door te vallen naar de bijstand. Zij krijgen een steuntje in de rug om aan werk te komen voordat ze in de bijstand terechtkomen. De training is succesvol!
Al heel wat mensen werden bemiddeld naar een baan. In de eerste sessies is er aandacht voor de frustraties die kandidaten opliepen door het verlies van hun baan en alle afwijzingen die erop volgden. Want iedereen die werkloos is herkent dat. Dat geeft lucht. Jan: ‘Ik vond het heel fijn om te kunnen praten met lotgenoten. En Esther en Theo geloven in mensen. We voelden ons begrepen.’ Jan was uiteindelijk niet meer te stuiten en kreeg schik in het solliciteren. Esther en Theo gaven hem een advies mee: ‘Met je sollicitatiebrieven en CV is niks mis. Maar jij bent zo’n spontane man. Jij moet gewoon binnenstappen bij werkgevers en laten zien wie je bent, dan heb jij waarschijnlijk gauw een baan.’

Op gesprek
De nieuwe droombaan van Jan lag uiteindelijk in een onverwachte hoek. Op een dag zei Jans dochter, die werkt op de Philips van Horne: ‘Bij ons op school zijn ze op zoek naar een vervangend Technisch Onderwijs Assistent (TOA)!’ Want ook zijn dochter dacht inmiddels behoorlijk out-of-the-box. Jan schreef een sollicitatiebrief en belde een paar dagen later naar de verantwoordelijke teamleider van de Philips van Horne. Deze moest er even over nadenken en belde vervolgens om Jan uit te nodigen voor een gesprek. En jawel: de eerste indruk was wederzijds goed!

Het onderwijs
Het team besloot na beraad het eens met Jan te proberen, ondanks dat hij nog geen ervaring had in het onderwijs. Jan kreeg een aanstelling voor een half jaar ter vervanging van de TOA. Hij vertelt: ‘Ik voelde me meteen thuis op school en heb hele fijne collega’s bij wie ik altijd terecht kan voor advies. Ik vraag dan: ‘Ik heb zus en zo gereageerd. Hoe zou jij dat doen?’ Het is mooi om met tieners te werken. Ik krijg ook regelmatig een box!’, lacht Jan terwijl hij een box-beweging maakt.

Hij werkt als assistent in het Technasium waar leerlingen allerlei opdrachten krijgen uit de samenleving, bijvoorbeeld van de gemeente. Het werkproces wordt bij elke opdracht zo realistisch mogelijk doorlopen. De ene keer verzinnen de scholieren oplossingen voor de opwarming in steden, de andere keer krijgen ze de opdracht een uitkijktoren te maken die zogenaamd in de IJzerenman komt te staan. Jan: ‘Ze bedenken zelf een plan en maken schetsen en ontwerpen en ook een maquette. Ik bekijk dan of ze een realistisch ontwerp maken en kunnen ze hun keuzes motiveren? Ik stel allerlei vragen, maar mag alleen ‘sturend begeleiden’. Ze moeten namelijk zelf met oplossingen komen. Jan is in zijn nopjes.  ‘Als ik dit had geweten, had ik jaren geleden al gekozen voor het onderwijs! Ik vind het leuk om jongeren te motiveren.’ De functie die Jan nu heeft is tijdelijk, maar hij hoopt nog lang ergens in het onderwijs te werken. Dat kan ook in een andere functie zijn. En hij wil andere werkzoekenden nog één ding meegeven: ‘Durf open en eerlijk te zijn, dan word je bij Werk.Kom echt goed geholpen!’

Ontbijtsessie bij Werk.Kom

  Onlangs waren een aantal ondernemers u...

Aziz sleutelt zichzelf tot fietsenm...

‘Ik vind Nederland een fijn land, behalv...

Jan Rutjens vindt zijn plek in onde...

Theo Mertens van Werk.Kom laat een stilt...
webdesign: Artis.