Vandaag gaat Werk.Kom’s nieuwe schrijversduo Danielle Veenhuizen (werkcoach) en Danielle Stals (communicatiemedewerker) op pad. We noemen onszelf voor de gelegenheid de Danielli’s, om in de Italiaanse sfeer te blijven. We bezoeken namelijk het oogverblindende Italiaanse bedrijf Caleffi, dat zelfs volledig gestyled werd door een interieurontwerper die er bijna een totaal-kunstwerk van maakte. Alles is hier letterlijk met elkaar verweven. De man om wie het vandaag draait is Paul Sedee. De ontwapenende Paul kreeg een paar jaar terug een visusbeperking. Hij belandde daardoor in de SW. Een tijdje geleden begon Paul bij Caleffi International NV.. Paul is hier helemaal op zijn plek. We zijn benieuwd naar het verhaal van deze bijzondere man en zijn werkgevers.
Het toeval wil dat de Danielli’s ook nog ontvangen worden door twee charmante Italiaanse Mauro’s: Mauro Manfredi (Manager director) en Mauro de Bonis (manager HR & Operations.) Dit kan niet meer stuk!
De Mauro’s beginnen al te stralen als ze het over Paul (medewerker van Risse Groep) hebben, zo blijkt. “Medewerkers worden letterlijk blij als ze Paul zien. Het is iets in zijn uitstraling.” Wat voor mens is Paul eigenlijk?, vraagt Danielle S. die Paul nog niet kent. “Je moet het gewoon meemaken!”, Zegt Mauro de B. “Laat het straks gewoon over je heen komen!” Dat belooft wat!
De Mauro’s bouwen de spanning op…
Over Caleffi
Mauro Manfredi vertelt namelijk eerst vol Italiaanse passie het verhaal van familiebedrijf Caleffi. Inmiddels staat de 2e generatie aan het roer. De Mauro’s zijn zelf overigens geen familie van elkaar. Caleffi International is onderdeel van Caleffi Hydronic Solutions, gevestigd in het noorden van Italië, Fontaneto d’Agogna. Het bedrijf maakt onderdelen voor verwarmings- en koelinstallaties, drinkwaterbeveiliging en o.a. systemen met betrekking tot warmtepompen. Ze leveren met diverse producten een grote bijdrage aan een duurzame en CO2-reducerende samenleving. Het bedrijf verspreidde zich wereldwijd en levert aan meer dan 100 landen. Vanuit Weert worden de unieke Caleffi-producten vermarkt binnen de Benelux, Denemarken en de Baltische staten.
In 1961 werd Caleffi opgericht en sindsdien is het in sterke mate gegroeid tot een internationale sterkhouder en innovator in zijn expertise.
Mauro M. haalt herinneringen op aan de coronatijd.
“Tijdens de corona-periode is pas echt gebleken hoe Caleffi als bedrijf gebaseerd is op familiewaarden. Alles werd in het werk gesteld om de werknemers veilig te stellen en er werd lokale ondersteuning gedoneerd. Wereldwijd werd er hard gewerkt om aan de enorme vraag van producten te kunnen blijven voldoen. Dat heeft ons een marktvoordeel opgeleverd waar we nu nog steeds op verder bouwen. Wereldwijd is het Caleffi marktaandeel daardoor kunnen groeien en het groeit nog steeds sterk.” “Maar dit gaat zeker niet ten koste van het kleinschalige familiegevoel!” verzekert Mauro de B. ons.
Duurzaam
Caleffi staat in alles voor duurzaamheid: duurzame samenwerkingen, duurzame producten en systemen en duurzame relaties met het personeel. Mauro M.: “We investeren in onze relaties met zowel leveranciers als afnemers. En ja, vooral ook in de duurzame inzetbaarheid van de werknemer steken we veel tijd en moeite, want dat is voor ons als bedrijf essentieel. De collega’s zullen dat kunnen beamen.”
Koffie
Het is merkbaar, want de bevlogenheid straalt uit de ogen van beide Mauro’s als ze vertellen over MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen). Zelfs de koffie is hier MVO-proof, zo blijkt als de Danielli’s zich te goed doen aan een heerlijk bakje koffie. De dame die de voortreffelijk geurende koffie brengt legt uit: “Weet je dat dit niet zomaar koffie is? Deze caffè wordt geheel geteeld zonder dat er kinderarbeid aan te pas komt. Alleen de goede bonen worden geplukt en vervolgens in België gebrand. Een (h)eerlijke koffieboon dus. De medewerkers hebben mee gekozen welke bonen het lekkerst smaken. Zij moeten hem immers drinken.”
MVO een kwestie van doen
“MVO is niet iets wat we zeggen te doen, iets waar we alleen maar mooi over praten. Wij doen het ook echt!, verzekert Mauro de B. ons.” Gebarend vertelt hij verder: “Het welzijn van het personeel is belangrijk. Er is elke dag vers fruit, we wandelen in de pauze, stappen samen de fiets op om te strijden tegen kanker. Medewerkers kunnen tafeltennissen en tafelvoetballen om even bij te komen tussen de bedrijven door. Ook zijn er twee douches aanwezig, mochten mensen bijvoorbeeld met de wielrenfiets naar het werk komen of te hard getafeltennist hebben. Zelfs onze robots en machines worden aangepast aan de lengte van de persoon die erachter zit.”
Sociaal
Nu is het bruggetje met Risse Groep snel gemaakt. In Italië is een hele afdeling ingericht waar mensen met een soortgelijke Risse-achtergrond deelnemen aan het arbeidsproces. Ze zitten er prikkelarm, in een overzichtelijke omgeving en met een paar goede collega’s bij wie ze zich prettig voelen. Dat vindt Caleffi belangrijk.
Beide Mauro’s kijken elkaar aan en glimlachen als ze over Paul beginnen.
Mauro de B.: “Onze collega Jolanda, die Paul begeleidt op de werkvloer, is van onschatbare waarde voor hem. Ze geeft hem alle aandacht en werkt er met hem aan om steeds een stapje verder te komen. Het is mooi om die twee bezig te zien.”
Paul
Dan gaan we Paul en Jolanda opzoeken op de werkplek. Als we door het bedrijf lopen, valt het op dat er veel licht is, open ruimtes en een heuse keuken annex kantine met tafelvoetbalspel en een kookgelegenheid. In de relaxruimte hangt een dartbord. Zelfs de meubels hebben klasse. Er zijn kantoren zonder muren, maar met glas. Een open uitstraling. En heel belangrijk: op alle afdelingen is de sfeer prettig. Overal wordt hier over nagedacht. Er wordt niets aan het toeval over gelaten.
Glimlach
En dan gaan we in gesprek met Paul zelf. Als we de eerste glimp van hem opvangen krijgt iedereen - alsof het afgesproken is - spontaan een brede glimlach op het gezicht. Zelden kom je zo’n ontwapenend mens tegen. Het lijkt wel of Paul mensen zomaar een beetje gelukkiger maakt. Een uniek talent!
Droom
Paul is zo blij met zijn werkplek. Hij glundert van oor tot oor en heeft zijn mooiste blouse aangetrokken. Zijn droom is dat hij meer uren mag werken bij Caleffi. “Ik heb hier top-collega’s”, vertelt hij. “De mensen zijn warm! Ik voel me zo thuis. Ik heb lang bij een schoenenbedrijf gewerkt. Een paar jaar terug kreeg ik problemen met mijn ogen. Dat was eerst moeilijk, maar ik heb er goed mee leren leven! Uiteindelijk belandde ik bij Risse Groep en kwam via Werk.Kom hier terecht. En hier ben ik helemaal op mijn plek. Jolanda doet het ook uitstekend!”
Wat Werkt Wel?
Begeleider Jolanda vertelt: “We gaan telkens op zoek naar tot waar zijn mogelijkheden reiken. Ik maak altijd ruimte voor een gesprek met Paul. En samen proberen we allerlei werkzaamheden uit. Soms lukt het heel goed en soms even niet, maar dat is prima. Wat werkt wel? Dat is onze insteek. We willen graag dat Paul meer kan werken, dus we zoeken samen naar extra werkzaamheden.”
Ze is even stil. Dan: “Weet je, ik wilde vroeger in de zorg werken, maar heb toch anders gekozen. En nu komt mijn hart voor mensen en de drive om ze te helpen weer naar boven. Ik probeer me zoveel mogelijk in te leven in Paul. Graag zou ik eens een VR-bril opzetten die me laat zien hoe Paul de wereld ziet!”
Bedrijfscultuur
Mauro de B. komt erbij staan: “Iemand die onze bedrijfscultuur snapt en zijn best doet, gaat een langdurige relatie aan met ons. Paul past helemaal binnen de Italiaanse Famiglia. Hij is altijd opgewekt en heeft een goed gevoel voor humor! En zeg nu zelf: het werkplezier straalt van hem af. Morgen is het weer Vettige Vrijdag, hè Paul? Want ondanks ons gezondheidsbeleid gaan we soms samen zondigen in de friettent!” Paul begint te grinnikten. Hij antwoordt: “Yes! Ik ben zeker weer van de partij vrijdag! Hoe vettiger hoe beter!” We hopen dat Paul ook nog lang van de partij is bij Caleffi en dat hij straks nog wat meer uren mag draaien. We wensen Paul nog veel werkgeluk in de toekomst, bij dit mooie bedrijf!