Paul Frijns
HEFGRA in Ittervoort
Bij het opleidingscentrum voor veiligheid en brandpreventie HEFGRA staat de wereld op z’n kop. Eigenaar Paul Frijns: “We zitten in een achtbaan vol emoties. Alle acute veranderingen en aanpassingen houden ons flink bezig. Tegelijk is er natuurlijk de zorg voor onze medewerkers, waarvan er één momenteel preventief thuiszit met milde klachten. Deze collega valt ook nog eens in de risicogroep.
Maatregelen
De maatregelen die we hebben moeten nemen variëren van het sluiten van onze opleidingslocatie, maar ook informatie speelt een belangrijke rol. Zo beschrijven we stap voor stap hoe onze medewerkers om moeten gaan met hygiëne: desinfecteren van het gebouw, post niet persoonlijk aannemen, dat soort dingen. Al raden we ze nog eerder aan om gewoon thuis te werken. Aan de enkele gast die er nog komt, vragen we om op het raam te kloppen of – nog liever – te bellen naar ons nummer. Bovendien mag er maar één persoon naar binnen en moeten ze minimaal 2 meter afstand houden. Bij de ingang liggen wegwerphandschoenen die ze kunnen dragen.”
Vouchers
Om zijn klanten tegemoet te komen en het werk toch door te laten gaan, hebben Paul en zijn team zogenoemde doorplanvouchers in het leven geroepen. “Al onze opleidingen kunnen nu natuurlijk niet doorgaan. Met deze voucher kun je een gewenste opleiding splitsen. Het voordeel is dat je in deze mogelijk rustigere periode alvast je theorie zou kunnen doorlopen. Als de maatregelen straks versoepelen, dan hoef je alleen nog maar terug te komen voor het praktijkdeel van de opleiding. En zo heb je straks in de waarschijnlijk drukkere tijd maar een halve tijdsbelasting.”
Helpen?
“Wat ik graag nog tegen andere werkgevers zou willen zeggen: blijf rustig. We zullen samen door deze periode heen moeten komen. Laten we daar het beste van maken. En ik zou ze natuurlijk willen vragen om opleidingen bij ons te volgen. Voor zichzelf of voor hun medewerkers. We kunnen het enorm goed gebruiken. En ze kunnen dus nu al starten met de e-module theorie. “